Weekend i Rom del 2

Söndag och pappas födelsedag. På morgonen fick pappa en liten present och vi åt frukost som vanligt. På förmiddagen gick vi till Campotelli, den gamla delen av Rom fylld av ruiner från Romarriket, så coolt.

Frukost

Påväg in

Akvedukt

Utsikten

Bella ville ha ett kort med utsikten men självklart kom Rasmus med igen

Och pappa och Johan såklart...

Vi gav det ett nytt försök

Självklart fick vi sällskap

Haha så många som stanna upp och titta på dom och bara fundera vad dom pyssla med och jaa det kan man ju undra...

Efter promenerat runt bland ruinerna fortsatte vi till ett känt torg, Piazza Navona. Påvägen stanna vi till Pantheon och på torget där åt vi lunch. Mums på italienskt mat!!!!

Lunch-rast

Efter en liten sväng på torget (som skulle vara en julmarknad men det vart det inte) så gick vi till shopping-gatorna. Eller haha vi dela på oss så pappa, Johan och Rasmus gick till en bar och vi andra gick och kolla i affärer. När vi shoppat färdigt gick vi till en park och kolla utsikten över Rom, så fint.

Sen hade Rasmus hittat en glass ställe som tydligen skulle vara jättebra, så då skulle vi gå dit. Självklart låg det vid Piazza Navona som vi vart vid tidigare så det var bara att gå tillbaka. Vi hitta glass stället och köpte varsinn glass, inte bästa vädret för glass men man är ju tvungen när man är i Italien.

Sen vandra vi hemåt, nästan två mil gångna den dagen kom vi hem lagom trötta. Vi fira pappa lite mer med prosseco och panini med kortspel. Perfekt kväll!!

Xxx

Weekend i Rom

Innan jag flyger hem till Sverige har jag gjort ett litet stopp i Rom. Det är nämligen så att pappa fyllde 50 igår och vi har firat hans födelsedag med en resa till Rom. Så i fredags mötte jag upp hela familjen på flygplatsen här i Rom och så åkte vi in till vårt boende. Vi bodde i en lägenhet nästan precis vid colosseumet, jättebra!!

Först gick vi och käka. Det blev en pizza såklart, kanske inte den godaste men bättre än australiens haha. Sen kolla vi in colosseumet lite och strosade i området där vi bodde. Vi alla var trötta efter en dag med resande så det blev en tidig kväll.

På lördagen vakna vi tidig och hade en hel dag av sightseeing framför oss. Vi började med coloseeumet. Det var så coolt att gå där inne och se hur det ser ut och känna hur stort det är. Så fascinerande byggnad verkligen. Eftet det hade vi köpt biljetter till en sån där hop-on-hop-off buss som vi då åkte med. Vi åkte runt till resternade av Roms top sevärdheter och började med Vatikanstaten. Vi var bara precis på gränsen och kollade där påven brukar stå ibland. Det var en väldigt massa folk och ingen av oss kände riktigt för att stå i kön så vi var nöjda.

Bella ville ta en fin bild med colosseumet men några crascha bilden men så hamna Rasmus i bilden.

Sen Johan och pappa

Mamma med såklart haha.

Inne i colosseumet

Triumfbågen

Efter det åkte vi vidare med bussen till dom andra två stora sevärdheterna, Fontana di trevi och spanska trappan. Efter det promenera vi hemåt. Så fint att bara gå på Roms gator bland dom gamla husen. Vi köpte lite snacks och sen gick vi hem och spela kort. Så kul sånt som vi jämnt gjorde på husvagnsemestern när vi var mindre. Till kvällsmat hitta vi paninis. Jättetrevlig liten resturang men roliga folk som jobbade där. Vi tog med oss våra mackor hem och fortsatte  vårt kortspelande.

Påväg till Vatikanen

Vatikanen
Påväg till resturang

En mäktig byggnad som dom använde till lite olika saker som skola.

Spanska trappan

Fontana di treva

Dags för våran önskning

Kaffe stopp på vägen hem.

Resten av resan kommer i nästa inlägg.

Xxx

Sista tiden i Perth del 4

Sista dagarna i Perth passade jag på att åka till stranden och njuta av det, umgås med barnen och de tjejer jag träffat här. Plockat ordning på alla mina tusen saker och försökt få ner det i väskan haha. Gud vad jag fått kämpa med det. Men tillslut gick den igen och sen var det dags för mig att åka till flygplatsen. Och även fanns jag sitter på flygplanet just nu kan jag inte förstå att jag är påväg hem, att jag har sagt hejdå till alla som jag konstant vart med i 6 månader. Det är så mycket blandade känslor men ska bli himla kul att få komma hem med. Syns snart!!

City beach

Sasha tog kort på mig i parken

Sista burgaren med Lisa fick bli från flipside. Den var väldigt god. Skulle nog säga plats 5. Till och med englands prins har ätit denna burgare haha.

Nu sitter jag i Italien och ska snart äta frukost innan vi har en dag full av resa hem till Sverige.