Weekend i Rom

Innan jag flyger hem till Sverige har jag gjort ett litet stopp i Rom. Det är nämligen så att pappa fyllde 50 igår och vi har firat hans födelsedag med en resa till Rom. Så i fredags mötte jag upp hela familjen på flygplatsen här i Rom och så åkte vi in till vårt boende. Vi bodde i en lägenhet nästan precis vid colosseumet, jättebra!!

Först gick vi och käka. Det blev en pizza såklart, kanske inte den godaste men bättre än australiens haha. Sen kolla vi in colosseumet lite och strosade i området där vi bodde. Vi alla var trötta efter en dag med resande så det blev en tidig kväll.

På lördagen vakna vi tidig och hade en hel dag av sightseeing framför oss. Vi började med coloseeumet. Det var så coolt att gå där inne och se hur det ser ut och känna hur stort det är. Så fascinerande byggnad verkligen. Eftet det hade vi köpt biljetter till en sån där hop-on-hop-off buss som vi då åkte med. Vi åkte runt till resternade av Roms top sevärdheter och började med Vatikanstaten. Vi var bara precis på gränsen och kollade där påven brukar stå ibland. Det var en väldigt massa folk och ingen av oss kände riktigt för att stå i kön så vi var nöjda.

Bella ville ta en fin bild med colosseumet men några crascha bilden men så hamna Rasmus i bilden.

Sen Johan och pappa

Mamma med såklart haha.

Inne i colosseumet

Triumfbågen

Efter det åkte vi vidare med bussen till dom andra två stora sevärdheterna, Fontana di trevi och spanska trappan. Efter det promenera vi hemåt. Så fint att bara gå på Roms gator bland dom gamla husen. Vi köpte lite snacks och sen gick vi hem och spela kort. Så kul sånt som vi jämnt gjorde på husvagnsemestern när vi var mindre. Till kvällsmat hitta vi paninis. Jättetrevlig liten resturang men roliga folk som jobbade där. Vi tog med oss våra mackor hem och fortsatte  vårt kortspelande.

Påväg till Vatikanen

Vatikanen
Påväg till resturang

En mäktig byggnad som dom använde till lite olika saker som skola.

Spanska trappan

Fontana di treva

Dags för våran önskning

Kaffe stopp på vägen hem.

Resten av resan kommer i nästa inlägg.