18/2

Nu var det verkligen längesen jag uppdatera här och vi har hunnit göra så mycket att jag knappt vet vart jag ska börja. Först ska ni få höra om vår rundtur i ubud.

Dagen började med att vi blev upphämtade på hotellet i kuta av vår söta chaufför ketu. Sen fick vi verkligen känna på trafiken här, det är verkligen sjukt hur dom kör! Det är vänstertrafik och mopparna kör hur som helst och nät man ska ta sig fram tutar man för att dom andra trafikanterna ska höra att man kommer. Dom är upp till fyra st och fraktar allt, jag är imponerad av dom.

Iallafall tillbaka till vår utflykt, på vägen till ubud gjorde vi tre stopp. Första stoppet var ett vävställe där dom visade hur dom gjorde tyg och sen mönster på det. Dom hade stationer där dom olika stegen gjordes vilket var kul att se. Självklart besökte vi även shopen och jag och Karro köpte varsina jättefina tavlor. Nästa stopp var där dom gjorde guld och silver. Då fick vi en liten guide som visa och berätta hur det gick till när dom tillverkade exempel guldsmycken. Här var dock prisklassen lite för hög för att köpa med sig nått men att titta var roligt och det var mycket fina saker.
Det sista stoppet var en art market, även här visa dom lite olika sätt att göra tavlor på. Detta var mitt favoritställe, det var så fint att gå runt och kika och alla målningar vAr så fina och välgjorda. Självklart var vi tvungna att köpa med oss varsin tavla härifrån, även fast det ät lite otympligt att resa med.

Efter detta åt vi lunch på ett risfält vilket var mysigt. God mat var det också. Efter det var det dags för vårt nästa stopp som var ett kaffeplantage. Det var himla härligt att gå runt där för dom odla så många olika saker som dom sedan gjorde te eller kaffesorter på. När vi kom fram till slutet fanns det ett ställe där man fick prova dom olika sorterna. Alla hade också en grej som dom var bra för till exempel Rosella teet var bra för blodcirkulation, en annan var bra för huden och Bali-kaffet var bra mot huvudvärk. Mina favoriter var vaniljkaffet, kokoskaffet och Rosella teet så självklart köpte vi med lite souvenirer härifrån med. Här testa vi också luwak kaffe som egentligen är typ bajskaffe. Där små luwak djur som äter kaffebönerna och sen bajsar ut dom och sen efter någon process används det till att göra kaffe. Det är dyraste kaffet i världen, men eftersom jag inte riktigt gillar kaffe var det inget vidare. Men kul att kunna säga att man druckit världens dyraste kaffe.

Efter det åkte vi till ett tempel i närheten. Det var jättefint och roligt att se. Eftersom vi hade shorts på oss så fick vi låna en sarong, som vi blev jättesnygga i såklart, där vilket var väldigt praktiskt. Ketu följde med oss in vilket var jätteroligt för han berätta när deras högtider var och vad dom gjorde när i templet och så då. Han var även en väldigt bra fotograf, han sa bästa stället och stå på så man skulle få med allt. Han var inte dålig på att ta gruppfoton heller, "ställ er här så tar jag ett kort" lät det ofta. Så himla bra verkligen, rekommenderar att hyra dom om ni åker hit!

Näst på tur var Risterassen. Det här stället tycker jag verkligen om, det var så häftigt. Hur det är uppbyggt och så. Här såg vi även två som vi träffa på Busch camp i Australien, sjukt hur liten världen är ibland.

Efter det åkte vi till en familj som forfarande bor i gamla traditionella hus här på Bali och det är ju så stor skillnad från hemma. Köket är ju som vi hade på medeltiden nästan. Det var intressant och se.

Sista grejen vi hade på dagen var en show med balenesisk dans. Jag hade vart taggad på den här under dagen men när den börja blev jag väldigt förvånad. Dansen var inte alls som jag förväntat mig, knappt att man kan kalla det dans. Först kom det ut typ 20 män som "sjöng" i våra öron lät det tagga, tagga, tagga. Sen kom det ut två tjejer som rörde sig jättelångsamt och höll på med händerna och såhär var hela showen. Der var en berättelse i dans så vi hade ett papper så vi kunde läsa lite på så vi fatta lite vad som hände iallafall. Jag kan inte säga att den var dålig eller bra, helt enkelt en upplevelse inte likt nått annat.

När vi kom till vårt hostel somna vi i princip direkt utan några problem. Nu ska ni få se lite bilder.

 här är lunchen på risfältet
 
kaffeplantaget
 
Här är provsmakerna med det olika kaffernà och teet.
 
Här är bajskaffet 
 
det här är det heliga vattnet som man kan tvätta bort all dålig  karma med och sen kag i min snygga sarong.
Risterasserna
 
Dansen
 
ska uppdatera lite oftare men tills dess får ni ha det så bra!

 

Kommentera här: