Nya Zeeland

Hej! Idag har vi haft väldigt mycket dötid och då kom jag på den briljanta idén att göra en blogg! Jag vet inte riktigt hur den ser ut men jag hoppas den äR läsbar!
Eftersom hela Nya Zeeland nästan passerat tänkte jag göra en liten sammanfattning av den först!

Vi landade i auckland där vi hade hyrt en bil. Eftersom dom har vänstertrafik här så har jag vart lite nervös för att köra men när jag väl satte mig bakom ratten var det inte så svårt.

I auckland åkte vi runt lite med bilen och kikade, hittade några fina parker som vi gick i och besökte ett museum. På museumet gick vi på en mauri-föreställning, vilket var jättecoolt! Innan vi åkte hit visste inte jag vad mauri var men det är NZ urbefolkning. Därav en del konstiga namn på städer och floder och så som tex waikato floden och rotorua. På museet gjorde vi också en annan "rolig" upptäckt bilen vi har låste inte alla dörrar när man låste utan endast förarsidan och bagageluckan så nu rycker vi i alla dörrar så dom är låsta varje gång vi lämnar bilen haha.

 

Efter auckland jobbade vi oss neråt i landet och nästa stop på listan var matamata. Med vår lilla Toyota passoa går det inte fortare än 100 för då börjar bilen låta men det passar det här landet perfekt (nästan) för med alla krokiga vägar går det inte så fort ändå. Uppåt är det lite kämpigare för bilens lilla motor och den brukar varva till max. Innan jag kom hit trodde jag att det var ett platt land som typ Danmark men ack så fel man kan ha! Nu ska jag prova lägga upp det här så vad vi gjorde i matamata kommer i nästa inlägg

Kommentera här: