Filippinerna del 1

För en vecka och två dagar sen var det dags att lämna Singapore mot Filippinerna och Puerto Princesa. Innan vi åkte åt vi frukost med pappa och Malcom som också upp eftersom det var måndag och dom skulle jobba. Efter frukosten vinkade dom av oss och vi tog tunnelbanan ut till flygplatsen. Att säga hejdå var väldigt tråkigt och redan ute på flygplatsen saknade jag dom och Singapore. En trött, inte så glad Erika som fått ögoninflammation kan inte vart en vacker syn den dagen. Men som Mikela sa det är inget hejdå utan bara på återseende!

Vi flög först till Manila där vi mellanlandade och flög sedan vidare till ön palawan och Puerto Princesa. Vi landade på flygplatsen där runt halv sju, om man ens kan kalla det för flygplats, vi hämtade ut våra väskor och sen var det bara att gå rakt ut till taxin haha. När vi kom fram till hotellet var det lite skillnad från Singapore kan man säga men nu efter några dagar trivs vi väldigt bra här.

Andra dagen här hände det inte så mycket. Min ögoninflammation hade inte blivit bättre så vi har börjat med ögondroppar. Man kan ju tro att efter snart två år i hemtjänsten att jag borde kunna ge mig själv ögondroppar men inte. Så Mikela får ge mig dom och hon jämför mig med dom gamla på jobbet som bara kniper ihop ögat när hon tar fram flaskan (vilket delvis är sant för det svider). Resten av dagen för min del spenderades sovandes och Mikela sola. På kvällen gick vi ut och åt och bokade en dagsutflykt inför morgondagen.

Tredje dagen här i PP (Puerto Princesa) var en väldigt händelserik och rolig dag. Vi skulle bli upphämtade kvart i sju och vi var redo och väntade. Klockan blev sju, kvart över sju och bilen hade inte kommit. Halv åtta kom den och vi insåg att tider här inte har jättestor betydelse. Efter en timmes bilresa i en trång minibuss med nio andra turister på en dålig väg kom vi fram till en hamn. Där skulle vi åka en kort båttur över till en annan strand där underground river låg. Vi kom upp till en liten samlingsplats där dom hade satt upp deras utmärkelser, bland annat en utav världens sju underverk. Vi fick en hörsnäcka som vi i grottan fick en guidad tur genom och en hjälm som vi var väldigt snygga i. Sen fick vi sätta oss i en liten båt med sju andra så paddla vi iväg mot grottan. Vattnet och naturen redan innan vi åkte in var väldigt imponerade. I grottan skulle man vara tyst för annars blev det ett väldigt eko så att komma in där i tystnaden och bara häpnas av hur det såg ut var otroligt. Och att allt är "gjort" utav naturen själv är så coolt. Förutom lampan som vår guide hade var det alldeles mörkt, han visa oss olika formationer som blivit tex ett huvud (kommer bild). Vid ett tillfälle släckte han och det var kolsvart.

Efter rundturen var jag och Mikela mer än nöjda och var redo att åka tillbaka. Tillbaka i hamnen fick vi äta buffé ( mycket mer aptitligare än nattbuss buffén Karro) och sen hade dom ett extra stopp innan vi åkte hem. Vi åkte till ugogang rock där man kunde gå/klättra i en gråta och sen åka zipline tillbaka. Jag gjorde inte det här men det gjorde Mikela och hon tyckte det var väldigt kul.

Sen åkte vi tillbaka till vårt hotell och på kvällen gjorde vi inte mer än gick och åt och chillade innan vi skulle sova.

Jag tänkte jag delar upp Filippinerna med så här får ni lite bilder från dom första dagarna eller ah dagsturen för hade inte många mer.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoppas ni får en bra onsdag!!
 

Kommentera här: