Wave Rock

Wave Rock

Förra helgen gjorde jag och Lisa vår första roadtrip här i Australien och oj vad kul det var. Vårt resmål var Wave Rock och Whetvelt. Vi startade tidigt på fredagmorgon och med en liten spontan beslut om att sova över vilket då fick bli i bilen haha. Detta innebar en hel del packning som skulle med, jag packa täcken i min resväska och kuddar och filtar i en ikeapåse och resten i min fjällräven ryggsäck och satte mig på bussen mot bilen haha. Inte det lättaste jag gjort men vi kom dit och vi fick ut våran bil och började köra mot Wave Rock.

Efter ungefär en timme körning innåt i landet kom en skylt ”159km till nästa bensinstation”, det fanns alltså absolut inget dom närmaste 16 milen. Det var väldigt trevligt att bara köra i fin natur och med inte alls mycket trafik alls. Efter ungefär fem timmar var vi framme i Hyden, Wave rock och vi kollade först in Wave Rock då den var den vi åkt dit för haha. Vi tog lite turistkort och jag kan säga att jag är imponerad över att naturen kan skapa sånt av sig själv. Stenen har blivit som en våg då vattnet som hamnar på berget torkar mycket fortare än på väggarna vilket det gör att det sliter mer på dom (tror jag).

 

Packningen
 
 
Våran bil
Haha mitt ute i ingenstans hitta vi lite statyer
 
 
Lisa tar sats, allt för en bra bild haha.
 
 
Efter det fortsatte vi till Hippos yawn som var en annan sten och Mulcas cave som var en grotta for aborginerna. Grottan var riktigt intressant, det har används för väldigt längesen utav urbefolkningen, innuti finns det flera hundra handavtryck på väggarna. Precis när vi var därinne kom en guidad tur så vi passa på att lyssna lite. Guiden berätta att grottan antaglien använts för att lära män att vara män men det finns inte några andra riktiga spår runt om att människor bott där, så man vet inte helt, häftigt var det iallfall. På kvällen åkte vi till Lake Magic och kikade solnedgången som var väldigt fin och bara njöt.
 
 Turist javisst
 
 
 
 
 
Lunch break
 
Mulkas cave
Handavtrycken
 
 
 
 

 

På lördagen var det dags att dra sig tillbaka mot Perth. Vi åkte genom Whetbelt vilket innebar typ röda grusvägar och åkrar så långt ögat kunde nå. Även en och en annan ”stad” här och där, blickade så var man redan förbi den i princip. Vi stanna på ett ställe för att köpa kaffe och Lisa förklara verkligen känslan precis, det kändes som man var i en skräckfilm där dom kommer till en ödestad och allt bara är så ödsligt. Vid fem var vi tillbaka till stan, en väldigt kul trip men mycket körande.

 
 
 
 
 

På kvällen träffa jag ett några svenska au-pairer och en finsk som var väldigt roligt. På söndagen var det riktigt härligt väder så då passa jag på att bara njuta på baksidan och sola lite.

 

 

 Kram kram

 

 

 

Kommentera här: