Vietnam sista delen

På måndagen var det dags att lämna Hanoi och flyga ner till nha Trang. Efter nästan tre timmar sent flyg var vi äntligen framme och vid sju var vi incheckade på vårt hotell. Vi hade hamnat på ett jättebra ställe med bra läge nära stranden, restauranger och affärer, jättemysigt. På kvällen gick vi ut och åt på en resturang. Sen hängde vi med dom som jobba på hotellet och dom berätta lite om nha Trang och så tog dom med oss på en liten rundtur. Sen släppte dom av oss på deras favoritbar som hette why not, så självklart tänkte vi varför inte? Så vi stanna där och spela biljard med några engelsmän som vi träffa. Jag och Mikela var såklart jättebra. Det här gänget blev våra nya kompisar och vi hängde med dom alla tre kvällar här i nha Trang. Ett roligt sammanträffande var att dom precis som vi skulle flyga till Saigon den 6. Det var både tur och skönt för oss eftersom vi inte tittat upp mycket om det stället alls och Nathan hade vart där flera gånger så han blev som en liten guide för oss.

Dom två första dagarna gick vi runt och kika lite och på kvällarna försökte vi dricka öl med engelsmännen. Jag har aldrig sett folk dricka så många öl. Men kul var det och mitt engelska ordförråd dubblades nog under dom här dagarna.

På lördagen tog vi farväl av våra nya vänner som skulle åkte hem och sen gick vi till war museum. Vi tog en taxi dit för det regna, men det skulle vi inte gjort. För det första så tog han 100 gånger mer betalt än vad det ska kosta och sen när jag skulle betala 200.000 så ger jag en 500.000 så får jag 20.000 tillbaka. Han menar då att jag gett honom fel eftersom båda är samma färg. Vi satt säkert en halvtimme och diskutera med honom och tillslut fick vi iallafall tillbaka 300.000 men han försökte verkligen med allt men vi stod på oss.

War museum handlade om vietnamkriget som var här 1964-1975 mellan Nord och syd Vietnam men även kina Ryssland och USA var inblandade. Det visades hur mycket grymhet som försiggick här och hur mycket skada det här giftet agent orange som man spruta har gjort och fortfarande gör skada.

På måndagen var det dags för utflykt. På schemat stod Mekong deltat men när vi kom till bussen hade dom sagt fel så vi fick åka till chi chu tunnlarna idag och det andra imorgon vilket inte gjorde oss något. Det var en timmes bussresa och jag sov hela vägen. Båda jag och Mikela har börjat bli lite små sjuka så jag kände mig inte alls kry. När vi kom fram fick vi först se en informations film om tunnlarna. Det var en liten by som för att klara sig från kriget kommit på en jättebra lösning, bo under marken. Dom hade byggt gångar, "rum" och även fällor för fienderna. Tunnlarna var så små så att amerikanerna fick inte plats i dom vilket gav dom fördel. Jag orkade inte följa med på rundturen utan fick vänta på en bänk på dom andra vilket var väldigt tråkigt. Men jag fick iallafall vara i ett sånt "rum" som dom byggt om så jag såg tunnlar och så iallafall. Resten av dagen när vi kom tillbaka vilande jag.

På måndagen var det meningen att vi skulle åka till Mekong deltat men jag mådde så dåligt så Mikela fick åka själv. Jag sov hela dagen och det var väldigt tråkigt att missa för Mikela berätta att det var väldigt fint. Det får bli på nästa resa till Vietnam. På kvällen gick vi ut och åt på en resturang och åt lite vietnamesisk mat en sista gång.

Nu ska ni få lite bilder från våra dagar här

 
Här är en resturnag med jättegod mat 
 
Stranden i nha Trang 
här ska vi åka till baren
 
Här har vi kommit till ho chi Minh/Saigon och träffa snälla ägare till sötaste valparna
 
Vi har en jättebra karta och turistar 
 
War museum med det som jag tyckte var den bästa citatet 
 
på chi chu tunnlarna 
Ser ni hur litet hålet är?! 
 
Sista vietnamesiska maten 
 
ha det så bra där hemma så syns vi snart 
 

Kommentera här: