Nusa lembongan

Nusa lembongan

För en vecka sen lämnade vi surfcamp tillsammans med Becca, Terese och Andres. Vi var helt överlastade i bilen med alla väskor och vi fick sitta fyra i baksätet men fram kom vi. Vi skulle sova en natt i Sanur för att sedan ta en båt över till nusa lambongan som är en liten ö utanför Bali.

På morgonen när vi skulle checka ut skedde det ett litet missförstånd mellan oss och hotellet så vi slapp betala. Eftersom det vart det sämsta hotellet vi sovit på under resan så vägde det upp och vi var glada att kunna spara lite pengar. Vi gick ner till hamnen och gick på jakt efter den billigaste båten. Efter letade och dividerade fick det bli en speedboat vilket jag var nöjd med även fast den var lite dyrare. När vi skulle kliva på båten är det inte riktigt som hemma utan man får vada ut till båten, hade man tur gick det inte högre än knäna.

När vi kom fram till ön åkte vi direkt till vårt hotell och Gud vad fint det var! Det låg precis på stranden, man var tvungen att gå på stranden för att komma dit. Vi checkade in och åt sedan lite frukost med finaste utsikten ( jag visar en bild sen) och senare fick vi lite underhållning med. Lite längre bort kom det en båt fullsatt med kineser som hade en del saker för sig. Först så skulle dom ut och paddla men dom hjälptes inte åt och det såg inte ut som dom försökte så resultatet blev att dom åkte runt i cirklar. Sen när dom kom in till kanten slog dom över och det första gubben på stranden gör är att ställa sig att ta kort. Sen hade dom en photoshot där dom veva med både sjalar, armar och hoppa och sprang, har nog aldrig skrattat så mycket och det bästa var när en sprang och faceplanta rakt ner i sanden. Haha lite svårt att förklara men det gjorde hela dagen. Sen sola vi och bada hela eftermiddagen och bara njöt. På kvällen gick vi till en resturang som hade utomhusbio så då åt vi lite mat och sen titta på Djungelboken. Riktig myskväll.

På vår andra dag hade vi planerat att snorkla. Vi gav oss iväg direkt efter frukosten ut på havet. Vi skulle snorkla vid fyra olika ställen. Första stället såg vi en mantra fast på väldigt långt håll. Jag fick även under turen vara lite mamma åt Mikela och hjälpa henne när hon skulle hoppa i vattnet och när det kom fiskar eftersom för dom som inte vet är hon löjligt rädd för fiskar. Men hon var riktigt duktig som hoppa i. Andra stället var lite mer utmaning för där var det grundare och massa fiskstim men hon hoppade i och simma till och med mitt bland dom. Sen efter det blev hon väldigt kaxig. Jag har en film där jag frågar hur det går med snorklingen och som svar får jag: "det går så bra! Jag har sett massa fiskar! Men jag är inte rädd längre" säger hon jättemalligt och sen säger hon "nu kan jag klappa hajar" Sen åkte vi till två till snorkelställen och det var så kul att snorkla, älskar att simma runt bland fiskar i vattnet känner mig som en sjöjungfru.

När vi kom tillbaka gick vi och åt på en miljövänlig resturang som odla alla grönskar och sånt själv. Då känns det lite bättre i själen och gott var det med. Sen chillade vi en stund innan vi hyrde moppar. Vi gled runt lite på ön och kollade in lite olika stränder och strax innan solnedgången satte vi oss på ett ställe och bara njöt. Sen åkte vi till en annan mysig resturang och åt mat och hade det bra. Karro mådde inte så bra så hon åkte hem och vila istället. Sen åkte vi alla hem och la oss.

Sista dagen på ön hade vi inte riktigt bestämt när vi skulle åka tillbaka så jag och Mikela åkte en sväng på våra moppar. Vid ett åkte båten tillbaka till Bali och sen styrde bilen mot vår näst sista destination, Canggu.

Här får ni lite bilder:

utsikten från frukosteN
 
Bion 
 
Taggade på snorkling 
 
 
 
 
Här simmade Mikela över bland alla fiskar 
 
Coola moppetjejer 
 
 
 
 
hoppas ni får en bra onsdag!!

Kommentera här: